Піхтовнікова Л.С., Цапенко Л.В. Інформаційно-синергетична модель англомовної детективної розповіді. У статті розглянуто синергетичний аспект створення англомовної детективної розповіді. Наведено основні положення та інструментарій лінгвосинергетики з метою пояснення їхнього конкретного застосування у дослідженні самоорганізації смислу в детективній розповіді.
Розроблено інформаційно-синергетичну модель розповіді, у якій відображено традиційний для цього жанру перебіг подій від скоєння злочину до його викриття, а також процес самоорганізації інформації. Наявна інформація про слідство відіграє роль параметра порядку, який надає необхідну вагу атрибутам кожної версії злочину. Інформаційно-синергетична модель ілюстрована прикладами аналізу детективних розповідей відомих авторів; при цьому виявляється універсальність моделі попри індивідуальним особливостям розповідей різних авторів.
Синергетичні поняття дозволили трактувати як зону біфуркації слідства обов’язковий перехід у розповідях від виявлення потенційних можливостей скоєння злочину до виявлення зацікавленості персонажів у злочині. Показано, що цей процес переходу відбувається неодноразово, а з синергетичної точки зору це є петлею зворотного зв’язку.
Пропонований синергетичний підхід до аналізу детективних розповідей є достатньо універсальним; він дозволяє розкрити самоорганізовану циркуляцію інформації щодо злочину від кількох його версій до останньої єдиної, яка і є розкриттям злочину. Розроблена інформаційно-синергетична модель дозволяє перейти до досліджень еволюції концептів детективної розповіді, які пов’язані з версіями злочину, та їх мовленнєвої реалізації у текстах.
Ключові слова: детективна розповідь, самоорганізація, версія злочину, інформаційно-синергетична модель, біфуркація, зворотний зв’язок, еволюція концепту.
Pikhtovnikova L.S., Tsapenko L.V. Information-synergetic model in English detective story. The article considers the synergetic aspect of creating English detective story. The main concepts and tools of linguosynergetics were presented for the purpose to explain their applying in researching the self-organization sense of detective story.
The information-synergetic model of detective story was elaborated. There was shown the traditional account of events which suits to this genre. It includes a moment when a crime was committed and its revelation, also the process of self-organization of information. The information of crime investigation plays the role of parameter of order which presents the essential weigh to attributes of each version of crime. The information-synergetic model is illustrated by the examples of analysis of detective stories by famous authors. At the same time despite the individual features of stories by various authors the model turns out to be unique.
The synergetic concepts interpret the essential transition in detective stories beginning from the finding out the potential opportunities of committing the crime and also the interest of characters in it as a bifurcation scope of investigation. It was shown that the process of transition happens repeatedly. In synergetics it calls as a hoop of flashback.
The presented synergetic approach about analysis of detective stories is rather unique. It helps to reveal the self-organized circulation of information towards the crime. To find out the truth at first there are several versions, but at the end the only one remains which disclosures the crime. The designed information-synergetic model lets to deal with the research of evolution of concepts of detective stories which are connected with crime versions and their speech realization in texts.
Key words:detective story, self-organization, crime version, information-synergetic model, bifurcation, flashback, evolution of a concept.
Синергетика – це наука про самоорганізацію складних систем різної онтології. Термін синергетика походить від грецького συνέργεια, що означає «узгоджена дія, співробітництво». Він був запропонований німецьким фізиком Германом Хакеном на позначення науки про спільні дії компонентів і підсистем у різних складних системах (див. детальніше [Піхтовнікова 1999, 2000; Pichtownikowa 2008; Домброван 2013, 2014; Синергетика…2015; Dombrovan 2018].
У сьогоденні наука лінгвосинергетика переживає період бурхливого розвитку як в Україні, так і в за рубіжних країнах. Досліджуються процеси самоорганізації у мові, семіотиці, просодиці, різних типах жанру та дискурсу. Не є виключенням і жанр детективної розповіді, синергетичну модель якої представлено у нашій статті.
Актуальність роботи полягає у виявленні універсальної структури жанру детективної розповіді та самоорганізованих процесів створення її смислу. Метою роботи виступає обґрунтування самоорганізації розповіді із застосуванням синергетичних понять. Завданням статті є розробка інформаційно-синергетичної моделі детективної розповіді та пояснення моделі на прикладах. Об’єктом дослідження є інформаційно-синергетичні процеси у детективних розповідях, предметом – системна взаємодія та обумовленість цих процесів.
Згідно синергетичній парадигмі лінгвістичні системи (мова, жанр, що еволюціонує, дискурс), перебуваючи в стані нерівноваги, самоорганізуються параметром порядку під впливом цільових атракторів і репелерів. Змістом атракторів є інтенції комунікантів, автора тексту, екстралінгвальні умови та ін.; зміст репелера є норми, традиції, мовні конвенції та інші обмежувачі системи. В рамках синергетичної парадигми всі лінгвістичні об'єкти не втрачають свої звичайні обриси, але набувають нові виміри, що дозволяють побачити в різнорідних лінгвістичних поняттях їх функції самоорганізації. У самоорганізованих лінгвістичних системах (текст, упорядкований мовний матеріал, дискурс) їх автори виступають як (провідні) співавтори незалежно сконструйованих систем атракторів і репелерів, а також традиційних, історично виправданих в мові та мовленні проявів параметра порядку [Пихтовникова 2016, с. 67]. Як одні з перших вiдомих нам спроб пов’язати поняття синергетики з проблемами мовознавства слiд назвати роботи Г.В. Ейгера, Л.С. Піхтовнікової (Харківська школа) і Р.Г. Піотровського (Росія). Досліджується синергетика стилю німецької, української та російської байки (діахронічний аспект) [Піхтовнікова 1999; Pichtownikowa 2008]; синергетика і прагмастилістика дискурсу, самоорганізація окремих типів дискурсу [Пихтовнікова 2012]; самоорганізація мовленнєвих творів у когнітивному аспекті [Піхтовнікова 2015], діахронічна лінгвосинергетика, синергетика розвитку англійської мови [Домброван 2013, 2014]; cистема словотвору сучасної англійської мови [Єнікєєва 2006].
Синергетична модель – це модель об'єкта, що еволюціонує. Синергетична модель відображає не стільки характеристики оригіналу як такого або ієрархію його складових, скільки зміну режимів його існування [Домброван, 2015, с. 25].
Поняття дискурсу є добре відомим у лінгвістиці; його типи вивчались різними авторами, але деякі типи досліджені ще недостатньо. Зокрема, недостатніми є розвідки з дискурсу детективу, до якого належить жанр детективної розповіді.
Самоорганізацію дискурсу ми розуміємо не в тому сенсі, що він виникає незалежно від автора, а в тому, що автор є одночасно і творчим конструктором дискурсу, і знаряддям атракторів і репелерів цього дискурсу, які виникли до автора і незалежно від нього [Піхтовнікова 2012, с. 29].
Наші дослідження багатьох англомовних детективних розповідей дозволяють зробити висновок, що ці твори у різних авторів побудовано за єдиною інформаційно-синергетичною моделлю. В ній, з одного боку, відображено традиційний для цього жанру перебіг подій від скоєння злочину до його викриття. Є допустимими різні ускладнення цього перебігу, а також випадки, у яких ніякого злочину й не було, а тільки його видимість; випадки кількох злочинів одночасно та ін. Розкриття істини у детективній розповіді все одно йде за загальною схемою, яка відображена у моделі.
З точки зору синергетики ситуація в детективі є системною; розвиток системи веде до цілі-атрактора (розкриття істини) і відбувається завдяки конфліктній взаємодії її складових: злочинці – слідчі (персонажі, що виконують ці ролі). Ознаки самоорганізації цієї системи пояснимо далі, спираючись на приклади з відомих англомовних детективів. Надамо попередній опис інформаційно-синергетичної моделі детективної розповіді.
1. На початку твору відбувається подія – злочин, яка далі живить інтерес читача до свого розкриття. Нерідко цьому передує цілком нейтральний сюжет, в якому автор детективної розповіді підготовляє ситуацію та необхідних персонажів як майбутніх свідків та аналітиків (слідчих).
2. Персонажі разом з автором висовують низку версій злочину, спираючись на знайдені атрибути версій. При цьому спочатку враховуються та аналізуються (фізичні) причини і умови, які створили можливість злочинних подій. Далі, коли причини й умови достатньо усвідомлено, вони можуть ще доповнюватись, але головний акцент переходить до запитань і версій, хто був зацікавлений у скоєнні злочину. З точки зору синергетики цей перехід є точкою (або зоною) біфуркації слідства.
3. Продовжується відпрацьовування різних версій; адже зібрано достатньо їх атрибутів, з’ясовано коло причин і умов злочину та коло підозрюваних.
4. Як правило, відбувається якась критична подія (спонтанна або спеціально спровокована слідчими), що дозволяє відкинути усі версії злочину, крім однієї, і таким чином, злочин стає розкритим. Це точка максимальної напруги сюжету (кульмінація), у якій досягається ціль – розкриття істини, що з синергетичного погляду є досягненням системою свого атрактора.
Реалізація описаної моделі відбувається за дією так званого параметра порядку системи – найбільш рухомого параметру, який певним чином оптимізує рух системи до атрактора. В детективі параметром порядку є наявна на даний момент інформація. З плином подій у сюжеті виявляються атрибути різних версій, а їх вага, значення змінюється. Параметр порядку надає необхідну вагу атрибутам кожної версії тим, що маніпулює інформацією навколо цих атрибутів. Зрозуміло, що в цьому процесі вирішальну роль відіграє автор детективної розповіді. Однак ця роль – не одноосібна. Маніпуляція інформацією у розповіді обмежена рамками детективного жанру, отже, параметр порядку та автор, що стоїть за ним, діє не абсолютно вільно. Але головним є те, що зміна значення того чи іншого атрибуту версії породжує ланцюг переоцінки інших подій та умовивід. У такий спосыб відбувається зворотний зв'язок і переоцінка смислів інших подій і версій. Наведемо графічну схему інформаційно-синергетичної моделі детективу.
Проілюструємо наведену модель прикладами відомих англомовних детективних розповідей.
Dick Francis. “Comeback”.
У цій розповіді подія-злочин є такими. За відносно короткий період відбувається загибель елітних коней у ветеринарній клініці під час їх оперування (або відразу після операції). За версією лікарів це є загадкою, оскільки не має жодної підстави. Ще немає підозри, що це є злочинними діями будь-кого. Повідомлення про загибель автор уводить поступово, як факти.
Далі, діалог між ветеринаром-хірургом Кеном і Пітером Дарвіним:
Після пожежі у клініці:
Перед цими подіями, а також паралельно з ними автор уводить персонаж (Пітер Дарвін), який має добрі аналітичні здібності і у подальшому відіграє роль добровільного слідчого, який бажає врятувати репутацію свого друга Кена. Уведення цього персонажу побудовано на цілком випадкових обставинах, але вони створюють значущий контекст, фон для подальшого розуміння шляхів розкриття злочину.
2. Персонажі відшукують аргументи (атрибути) версій подій з кіньми, які стосуються фізичних причин і умов того, що відбувається. Кен висуває версію: зупинка серця у коня могла статись від передозування ін’єкції інсуліну. У іншого коня хірурги знаходять у шлунку швейну голку з петлею, яка призвела до завороту кишок.
Далі персонажі відшукують ті атрибути версій, які поясняють чиюсь зацікавленість у загибелі коней. Слідство потрапляє в зону біфуркації. Зацікавленість може бути у попередньому страхуванні коней, це може бути невмотивованою жорстокістю до коней одного з підозрілих (Вінні Ліз).
Навмисний підпал у клініці – ще один аргумент до версії, що хтось зацікавлений …
Приклад розмови між Пітером Дарвіним та його матір’ю:
Далі за текстом детективної розповіді на тлі зростаючої підозри слідчих про чиюсь зацікавленість у загибелі коней відбувається часткове повернення до аналізу фізичних умов і обставин, які уможливили таємне вбивство коней. Слідчі починають аналіз, хто і для чого в клініці отримував небезпечні ліки, препарати. Це є петля негативного зворотного зв’язку (за синергетичною термінологією), яка знов веде до пошуку аргументів, хто є зацікавленим у злочині. Виявилось, що єдиним отримувачем цих ліків був анестезіолог Скотт, отже він знав, хто в клініці їх використовує.
3. Отже, вимальовується кілька версій поки що рівно ймовірних: жорстокість Вінні Ліза, страховка коней, чиясь зацікавленість серед персоналу самої клініки. Перші дві версії поступово відпали, оскільки слідчі виявили загиблих коней, які не були застраховані; виявилось, що Вінні Ліз не мав доступу до кількох коней, яких вбили. Аналіз і події тепер концентруються навкруги третьої версії. Знов спостерігається петля негативного зворотного зв’язку, у якій фізичні можливості вбивства коней (небезпечні ліки) ведуть до їх отримувачів і посередників. Але остаточно все з’ясовується у двох схожих критичних подіях, які вже однозначно наводять на зацікавленого вбивцю. Спершу знищили важливого свідка, а може, і співучасника (Скотта).
І нарешті, Керрі Хьюетт, завідуючий клінікою, намагався вбити у такий же спосіб слідчого Пітера Дарвіна, але це не повністю спрацювало через випадкову присутність однієї жінки.
Розглянутий приклад детективної розповіді цілком відповідає загальній інформаційно-синергетичній моделі цього жанру. В сюжеті виявлено відповідний порядок подій, зону біфуркації слідства, петлі зворотного зв’язку між атрибутами фізичних можливостей злочину і атрибутами (ознаками) зацікавленості деяких персонажів у скоєнні злочину. Це призводить до еволюції, самоорганізації смислів різних версій злочину. Можна також прослідкувати зміну ваги різних атрибутів версій, яку забезпечує параметр порядку. Отже, розглянута детективна розповідь є цілком системним синергетичним об’єктом. В детективній розповіді Діка Френсіса реалізація концептів на комунікативному рівні має особливість. Сутність більшості атрибутів концептів міститься у розлогих діалогах та монологах персонажів; іноді вдається її вичленувати у окремій фразі (тоді у нас в англійському тексті вона підкреслена). Увесь оточуючий діалог/монолог складає необхідний контекст для розуміння цієї сутності. На лексико-стилістичному рівні атрибути і контекст до них часто виражено за допомогою корпоративної лексики, оскільки злочин відбувається у професійній сфері (ветеринарної хірургії).
Agatha Christie. “The pearl of price”
Аналіз цієї розповіді здійснюємо також за розробленою нами моделлю.
1.Відбулась подія, яку спершу ніхто не сприяв як злочин: у Керол Бландел, дочки пихатого багатія, на екскурсії в Петру випала з вуха і зникла нібито надзвичайно коштовна сережка з перлиною. До цієї події у нейтральній розмові між персонажами археолог Карвер викладає свою концепцію, що є злочин.
У подальшому ця концепція опосередковано наведе на істину іншого персонажа (Паркера Пайна), який відіграє роль слідчого.
2. Як зазвичай у детективних розповідях, опис атрибутів версій події з сережкою починається з їх ймовірних фізичних причин. Ймовірно, сережка була погано закріплена (хоча, дивно, археолог Карвер перед цим її люб’язно закріпив у дівчини). А впавши, сережка загубилась через нерівності, кам‘яні поклади на дорозі.
Далі відбувається біфуркаційний перехід до пошуку гіпотез, хто був зацікавленим поцупити сережку, якщо вона насправді не загубилась, а кимось таємно знайдена. Керол та її батько з своїх особистих причин відводять підозру від свого секретаря Джима Херста, хоча у минулому він був крадієм. Його виправдання, відведення підозри від нього не є переконливими, отже, підозра у Паркера Пайна і у читача залишається.
Імпліцитно на цьому етапі П. Пайн підозрює археолога Карвера, що він знайшов і привласнив сережку, коли Керол її загубила. А потім зімітував закріплення сережки і далі її падіння додолу. Експліцитно підозра Карверу висловлена у кульмінації і підтверджується.
3. Критична подія, яка відкидає всі версії крім скоєння злочину Карвером, спровокована П. Пайном наприкінці розповіді.
В цьому ж епізоді Пайн повідомляє Карвера, що перлина насправді є підробкою. Про це не знає Керол, але її батько знає про свій гріх і не буде вимагати подальшого розшуку. Отже, замислений Карвером злочин фактично не відбувся, і усе залишається у взаємному мовчанні.
Розглянута розповідь також вкладається у розроблену нами інформаційно-синергетичну модель, незважаючи на варіативність детективу (злочин був замисленим, але фактично не відбувся).
Розроблена інформаційно-синергетична модель є достатньо універсальною для аналізу детективних розповідей численних авторів, вона відображає змістову побудову оповіді, а також самоорганізовані процеси виникнення та еволюції інформації про злочин. Перспективним є те, що ця модель створює основу для подальших прагмастилістичних та когнітивних досліджень детективної розповіді, включно її композицію.
Дискурс в аспекте информативности
Синергетический вектор исследования речевых жанров
Дискурс и метаметафора в синергетическом аспекте
Научный дискурс в свете основных положений синергетики
Самоорганизация речевого произведения в информационном аспекте
Лингвосинергетика: направления и перспективы
Мегоконцепт синергетика в общенаучной картине мира
Прагмастилистика дискурса в свете лингвосинергетической парадигмы
Синергетика композиции речевого произведения
Дискурс байки у синергетичному аспекті (на матеріалі української, російської та німецької байки)
Дискурс байки у синергетичному аспекті (на матеріалі англомовної прозової байки)
Дискурс притчі у синергетичному аспекті
Языковые фильтры: неравновесные состояния и развитие языка
Актуальное членение текста и проблема сохранения контекста и стиля при переводе
Лингвистические парадигмы и синергетика (на материале квантитативной лингвистики)
Направления лингвосинергетических разработок: синергетика и лингвистическая философия
Синергетическая парадигма в современной лингвистике
Эвристическая и интегрирующая роль синергетики в лингвистике
Синергетика в филологии – наука настоящего и будущего: перспектива изучения в университетах Украины
Інформаційно-синергетична модель англомовної детективної розповіді
Композиция и стиль фантастического рассказа Ся Цзя 百鬼夜行街 («Улица призраков»)